Friday, October 22, 2010

Melaka Maju...2010..

Tanggal jam 20.10 pada tarikh 20.10.2010 ..genaplah Pengistiharan Negeri Melaka Negeri Maju 2010...! Tercapailah sudah impian yg di bina oleh Ketua Menteri Melaka..dan para2 Exco....Tahniah...! Tapi dalam kemeriahan nak menyambut Negeri Melaka Maju yg berlangsung di Stadium Hang Jebat..jalan nak menuju ke tempat tersebut "JEM" ..perghhh...boleh dikatakan semua laluan...sibuk...mengalahkan masa pembukaan SUKMA...tak tahulah apa punca yg menyebabkan kesesakkan yg teruk...! 
kalau negeri maju ..tapi akal masih di takuk lama x guna juga..!!
 
Bayangkan hampir 2 jam terperangkap dalam kesesakkan tersebut. Aku yg keluar dari rumah pukul 7 malam dan akhirnya sampai ke Stadium Hang Jebat dalam pukul 9.15 malam..! Cuma aku kesal kan sikap pemandu2 yg tak sabar ..klau macam nie punya perangai mmg tak mustahil  kemalangan disebabkan pemandu sendiri..!! Orang lain pun nak cepat juga...bayangkan dari 2 "lane" dah jadi 3 "lane" yg 3 "lane" dan jadi 4 "lane" ..kesudahannya aku dan keluarga ku tdk sempat tgok acara pembukaan...nasib baik laaa bleh nampak bunga api..dr jauh....!
Tengok bunga api dari jarak yg jauh...hampir 15 KM dari stadium..


Sampai jer stadium...masalah "parking" pulak....ehmmm..nasib baiklaaa rezeki anak2 aku... ! ada tempat kosong...tak jauh sangat dari stadium..!! masuk jer dalam stadium tgok tempat duduk dah penuh..dan kebetulan acara perasmian pun dah tamat..hanya ada beberapa acara selain dari persembahan artis...! Kali nie mmg penduduk Melaka kluar utk memenuhi Stadium Hang Jebat...mgkin disebabkan dengan cabutan bertuah yg menjanjikan sebuah rumah teres 2 tingkat di Taman Krubung...ehhmmm patutlah org ramai dtg...termasuk lah aku...!!  Acara kemuncak selain dari pengistiharan Melaka Maju...yg ditunggu ialah cabutan bertuah...sebanyak 16 hadiah utama yg cabut sendiri oleh Ketua Menteri.. selain itu sempat juga aku menembak beberapa artis tanah air yg buat persembahan malam tue..

Dalam keadaan yg  sesak ..masih sempat aku menembak...! siap kena "sound" jgn rapat dengan abg kameraman yg kat atas rak..takut gmbar goyang...huh...terasa aku..pasal aku pun ada sandar gak....haa..haa..!

Cuma pandangan aku ...dalam kita mengejar kemajuan..jangan kita lalai dan alpa tentang sahsiah dan insaniah...kemajuan haruslah selari dengan pembudayaan ilmiah dan kerohanian. Kemajuan juga bukan bererti kita mengambil kesempatan terhadap kelemahan akal fikiran insan lain.

Hak tetap hak...yang hak harus dijaga dan dipelihara..jangan sesekali di usik..jangan sesekali di gadai...maruah tetap maruah...jangan dibiar tanah yang tinggal sekangkang kera diusik..dimanipulasikan...bukan menghalang kemajuan..bukan menghalang pembangunan..!!  Sesungguhnya tanah adat..tanah pusaka.. tanah peninggalan nenek moyang...tanah keramat ...tanah untuk kita..cucu kita dan generasi kita...jangan dibiarkan negeri maju..sedangkan generasi kita merempat di tanah sendiri....fikirlah....!!!


1 comment: